Dálniční viněty budou zavedeny

Návrh na zrušení zákona, který počítá se zavedením elektronických vinět místo dálničních známek pro osobní automobily, nebyl přijat. Proto je pravděpodobné, že budou viněty od roku 2011 skutečně zavedeny.

Komentáře

BTW

O tomhle víte? http://arstechnica.com/tech-policy/news/2009/05/next-up-for-france-polic...
Nenapadlo mne kam lépe by to tak mohlo přijít.

Krize asi už skončila, a tak

Krize asi už skončila, a tak můžeme peníze vyhazovat oknem.

Za papírové dálniční kupony ministerstvo ročně zaplatí kolem tří set milionů korun, stát na nich vybere kolem dvou až tří miliard ročně. Naopak Kapsch ve své studii předpokládá, že by roční provoz vinět stál kolem 800 milionů korun.

Jestli to takhle ale půjde dál, tak budeme brzo vyhazovat oknem politiky.

Jen připomenu:

…má cenu počítat dál?

Nu, třeba Kapsch mýtobrány

Nu, třeba Kapsch mýtobrány stály 22 giga (!!!). A lze to obejít klíckou pana Faradaye.

Odjinud

Z jedné neveřejné diskuse:

„At uz jdou vazne do prdele. Tomuhle statu naprosto chybi koncepce. Nechava se ovladat lobbistama a vlastne ani nevi kam kraci.…“

Má pravdu ten chlapec. Bohužel.

Takže bych měl oprášit své

Takže bych měl oprášit své znalost elektroniky :-). Už je nějaké info? Např. jestli bude účtování na straně klienta, hloupý klonovatelný maják nebo tak něco?

To jsou mi ale

To jsou mi ale počty

Náklady:

„Celkové náklady na zavedení a pětiletý provoz systému elektronických kupónů budou menší než osm miliard korun,“ uvedl Hanzelka.“

Výnosy:

„Výnos z eKupónů vzhledem k jejich přenositelnosti bude ale podle odborníků o něco nižší, asi 1,3 miliardy ročně.“

Dodavatel:

„Dodávat elektronické kupóny bude firma Kapsch. V současné době vyhodnocujeme, kolik jich budeme muset objednat, a jednáme s Kapschem také o ceně“

Tak si to shrňme: 1,3 miliardy ročně, to je po pěti letech 6,5 miliardy výnosů. Náklady mají být údajně menší než 8 miliard. Takže teoretická šance, že by tento projekt byl ziskový tu je. To by ovšem náklady musely být o 18,75 % nižší než odhad. Bohužel jak to známe z praxe podobných projektů, skutečné náklady jsou prakticky vždy vyšší než ty odhadované. Odhaduje se totiž méně, aby byl projekt schválen jako výhodný. V tomto případě se nikdo ani neobtěžoval s tím, aby našvindloval nižší odhad – projekt je nevýhodný už ve fázi odhadu.

Dále pak z toho tvrzení „V současné době vyhodnocujeme, kolik jich budeme muset objednat“ vyplývá, že stát ponese riziko za odhad, zatímco podnikatel (Kapsch) pouze dodá počet kusů objednaných státem a tedy riziko za špatný odhad poptávky nenese. Také bych chtěl mít takové podnikání.

Re: To jsou mi ale

Také bych chtěl mít takové podnikání.

To bys musel mít hodně dlouhé prsty ;-)

Mimochodem stojí za to připomínat, jak se Kapsch k těm královsky výdělečným zakázkám dostal. Stalo se tak tím, že byl dodatečně vybrán terestrický (pozemní, též "mikrovlnný") systém, který nabízel právě jen Kapsch (kdežto ostatní dodavatelé nabízeli systém satelitní). Toto jediné vítězství, přestože jednoznačně zakládalo vstup do slepé uličky, zajistilo pro Kapsch další zakázky. A protože bude stejně později realizován satelitní systém, dostal Kapsch jako odškodné rovnou dopředu právo na pozemní systém na v budoucnu stavěných dálnicích.